Instituto de Astrofísica de La Plata   CONICET-UNLP

Lugar: Salón Meridiano

Titulo: Supersoft X-ray Sources and Type Ia SNe

Abstract:
Type Ia SNe are still our prime distance estimator for cosmologically relevant distances. Large scale surveys are planned to observe 1000s of them and build Hubble Diagrams with, essentially, no statistical noise. However, lack of knowledge of their progenitors and, hence, their systematic trends with redshift will cast doubts on essentially any result, since systematic effects do mimic cosmology.

Supersoft X-ray sources (SSSs) are a serious candidate SN Ia progenitor and, if the link between them is finally established, a long lasting and bothersome problem in astronomy will start to see a solution. However, there are still many misteries regarding SSSs, chiefly among them, why is it that we do not detect the highly ionized regions that are expected to exist around them.

The lact of detection of the ionized regions robs SSSs science of an important tool to study their physics and evolution and contributes to delay establishing (or rejecting) them as a true SN Ia progenitor. We will present observations obtained with Baade Telescope at Las Campanas observatory using IMACS, using a specially designed O[III] narrow band filter, in an attempt to detect the Stromgren spheres around a set of SSSs and Type Ia SN renmants in the LMC (to test the hypothesis that these ionized regions remain in a fosilized state for millenia after a SN explosion).

We complement the study with theoretical modeling of the radiative transfer around the SSSs to set constrains on the physical state and characteristics of the circumstellar regions.

11/02/2016
Einstein's gravitational waves found at last

For more information click here

13/04/2015

Charla del Dr. Masaomi Tanaka en el IAR

Día: miércoles 22 de abril
Hora: 13:30 hs

Title: Electromagnetic emission from neutron star mergers

Abstract:

Mergers of binary neutron stars (NSs) are among the most promising candidates for the direct detection of gravitational waves (GWs). Next generation GW detectors, such as advanced LIGO, advanced VIRGO, and KAGRA are expected to detect GWs from NS mergers at distances up to within about 200 Mpc. Detection of electromagnetic (EM) counterparts of GW sources is critical to understand the nature of GW sources. I briefly summarize what happens when two NSs merge, especially focusing on the ejected material from NS mergers, and introduce what kind of EM emission is expected. Then I focus on optical and infrared emission powered by radioactive decay of r-process nuclei. I also discuss observing strategy to search and detect the EM counterpart of GW sources.

Melina Bersten

12/04/2015

El miércoles 15 tendrá lugar la charla invitada del Dr. Takashi Moriya a las 13hs., en el salón Meridiano.

Con el fin de poder degustar "café y masitas" e iniciar puntualmente con el coloquio, los esperamos a las 12:45hs!

Título: Supernovae interacting with circumstellar media

Resumen:

Massive stars lose their mass during the evolution because of their large luminosities. Thus, when they explode as supernovae, there are always some materials surrounding the supernovae (circumstellar media). Some supernovae are known to be significantly affected by the circumstellar media, and their progenitors are likely to have very large mass loss shortly before their explosions. I will introduce such supernovae showing significant signatures of dense circumstellar media and discuss their origins.

Sec. Ciencia y Técnica FCAG

10/04/2015

Visitantes de Japón y Alemania

Entre el 13 y el 24 de abril tendremos de visita a dos investigadores japoneses jóvenes y muy reconocidos en el tema de supernovas y estrellas masivas. Se trata de Masaomi Tanaka, del National Astronomical Observatory of Japan y de Takashi Moriya, de la Universidad de Bonn. Takashi va a dar un seminario el miércoles 15 en la Facultad y Masaomi va a hacer lo propio la semana siguiente en el IAR. Quienes estén interesados en charlar con ellos, podrán encontrarlos en las oficinas de Melina Bersten o Gastón Folatelli.

Muchas gracias,

Gastón Folatelli

10/04/2015

En el día de hoy se cumplen 80 años de la creación de la Escuela Superior de Ciencias Astronómicas y Conexas, bajo la dirección del Ing. Felix Aguilar. Esta escuela es el hecho más importante en el desarrollo de la astronomía en la Argentina, después de la Creación del Observatorio Nacional Argentino en 1871 (actualmente, Observatorio Astronómico de Córdoba). Es importante mencionar también que las Ciencias de la Tierra ocupaban un lugar central en las ideas de Aguilar, hecho que se manifiesta en el primer plan de estudios aprobado para la escuela.

En su presentación al Consejo Superior en 1934, Aguilar expresaba, entre otras cosas:

"Esta Escuela llenará una necesidad indudable del ambiente nacional y constituirá uno de los objetivos primordiales de la misión del Observatorio de la Universidad".

"Las enseñanzas de la Escuela deberán satisfacer la necesidad de formar astrónomos, geodestas y geofísicos argentinos".

Sixto Giménez Benitez

29/10/2014
El hallazgo de una estrella confirma la predicción de astrónomos argentinos

En 2012 dedujeron su existencia y características. Hace dos meses, el telescopio espacial Hubble encontró exactamente lo que ellos describieron.

Para más información entrar en el siguiente enlace. Aquí